23 Kasım 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
29.12.2007

Vitrine hikáye yazan tasarımcılar

Hakan GENCE

Müşteriyi mağazaya çekmenin en iyi yolu, ustaca tasarlanmış bir vitrin. Yoldan geçen birini iki saniye de olsa vitrine baktırmak çok önemli. Markalar artık profesyonel vitrin tasarımcılarıyla çalışıyor. Çünkü vitrinlerde mümkün olduğu kadar çok ürün sergileme kaygısı yerini, hikayesi olan, reklam kampanyasıyla uyumlu, dikkat çekici, temalı vitrin yaratma çabasına bıraktı.
Çokuluslu markalar mağaza vitrinlerini tek merkezden, aynı konseptte tasarlıyor. Türk markaları da kendi tasarımcılarıyla benzer şekilde çalışıyor. Onlarla vitrinlerdeki değişimi, müşteri çekmenin püf noktalarını ve yılbaşı vitrinlerini konuştuk.

MUDO CONCEPT

Bir şey anlatmalı ki sizi içeri çeksin

Sandra Arslanoğulları (30) İTÜ Endüstri Ürünleri Tasarımı Bölümü mezunu, Seda Uçar (28) ise aynı üniversiteden mezun bir mimar. İkili altı yıldır Mudo Concept’in vitrin tasarımı, mimari projeleri ve görsel sunumlarıyla ilgileniyor. 10 kişilik bir ekiple çalışıyorlar. Her sezon kendi firma kimliklerine uyan tasarımlar yapıyorlar. Boyadan alçıpana, zeminden ışığa kadar vitrindeki ana öğeleri belirliyor, mobilya ve aksesuvarları seçiyor, sonra da çalışmayı konsepte uygun yazı ve sticker’larla tamamlıyorlar. İkili, tüketici üzerinde en büyük etkiyi ışığın yarattığını söylüyor. Işığı, çarpıcı bir renk, normalinden hacimli ürünler ve görmeye alışık olmadığımız nesneler veya dokular izliyor. Aynı ürünün birden fazla kullanılması da dikkat çekiyor. Seda Uçar, Mudo’nun etnomodern bir tarzı olduğunu söylüyor: "Salt modern bir vitrin tarzımıza uygun değil. Vurguyu bir ürünün tekrarıyla veriyoruz. Ayrıca vitrinin bir konusu olmalı. Bir şeyler anlatmalı ki sizi mağazanın içine çeksin. Hikayesi olmayan vitrin tamamlanmamış demektir." Yeni yıl için, Akmerkez vitrinini parçalara bölmüş, her parçayı bir kitabın sayfası olarak düşünmüşler. Mobilyalar da kitabın kahramanları. Böylece vitrinde bir evin çalışma odası, oturma odası ve içinde bir partinin verildiği yemek odası görülüyor.

YKM

Şov sahnesi yaratıyorlar

Mine Merkit, Boğaziçi İdari Bilimler mezunu. Michigan’da kadın giyimi satan bir mağaza zincirinde çalıştı, mağaza müdürlüğü ve bölge müdürlüğü yaptı. Türkiye’de Beymen ve YKM’de görsel ürünler bölümünü kurdu. 12 yıldır YKM’de Görsel Sunum Müdürü. Ona Sami Berksoy ve Faruk Cömert başta olmak üzere bir ekip destek veriyor.

YKM mağazalarında vitrin ve mağaza içi düzenleme, her sezon reklam kampanyasındaki imaja uygun olarak yapılıyor: "Artık vitrinler bir şov sahnesi. Hani uzaktan bakarsınız, gözünüze güzel görünür. Tanıyınca ya seversiniz ya da hayal kırıklığına uğrarsınız. Vitrinler de müşteriyi içeri çekecek ama hayal kırıklığına uğratmayacak, vitrin başka burası başkaymış dedirtmeyecek. Bence en zor ama en zorunlu olan bunu söyletmemek." YKM’nin vitrinlerine konan ürünlerin sayısı gittikçe azalıyor, dekor unsuru artıyor. Ağaç yaprakları, bahar çiçekleri gibi klasik öğeler kullanılmıyor. Merkit ilk hareketli vitrini 2005’te Bağdat Caddesi mağazalarında uyguladıklarını söylüyor: "Sallanan iskemlede oturan çocuğa masal okuyan bir Noel Baba vardı. Bir gün annesi 5-6 yaşında bir erkek çocuğunu uzaklaştırmaya çalışıyordu. Çocuk, mankenlerden birine yaklaşıp ’sakın bir yere gitme, ben yemek yiyip birazdan geleceğim’ dedi. İşte vitrin bu. Hayalleri sadece kendin için değil, vitrine bakanlar için de gerçek kılabilmek." Bu sene YKM yeni yıl vitrininde ağaç iskeletinden çeşitli dallar kullandı. Aynalar ve avizeler de dekorun önemli bir parçası.

MAVİ JEANS

İlham kaynağı Akdeniz kültürü

Karahan Özata (39), Marmara Üniversitesi Güzel Sanatlar Fakültesi’ni ve Bilgi Üniversitesi Mekan ve Eşya Tasarımı Eğitim programını bitirdi. Dokuz yıl Mudo’nun vitrin tasarımlarından sorumlu oldu. 1998’de Mavi Jeans’e geçti. 10 yıldır Mavi mağazalarının vitrin ve iç düzenlemesini 8 kişilik bir ekiple yapıyor. Mavi’nin Akdenizli marka kültürü en büyük ilham kaynağı. Akdeniz’e ait objeleri sık sık kullanıyor. Her sezonun açılışında blue jean ürünlerinin ön plana çıktığı vitrinler yapıyor, bir süre sonra koleksiyonun temasını yansıtan vitrinler tasarlıyor: "Önce koleksiyona mı, fiyata mı yoksa yaşam tarzına mı odaklanacağına karar veriyoruz. Şaşırtan dekorlarla, yoğun renkle ilgi çekiyoruz." Mavi ekibi ürünleri farklı şekillerde sergilemeyi seviyor. Örneğin mankenlerin üzerinde bir kemeri pantolon askısı ya da bir eteği şal olarak kullanıyorlar. Özata, baktıran vitrinin müşteriyi içeriye çekmese de markanın müşteriyle kurduğu ilişkiye katkı sağladığı inancında. "Gözlemlerimize göre vitrine taşıdığımız ürünler kısa sürede en çok satan ürünlere dönüşüyor." Mavi’nin yeni yıl vitrinlerinde, Oliviero Toscani imzalı kırmızısı bol posterler var. Mankenler "Kafana göre kutla" konseptinde neşeli, süslü püslü giydirilip partiye hazırlanmış.

BOYNER

Mankenler 2008’de geri dönecek

Nufer Altınbulak (49), 1991’den beri perakende sektöründe, 16 yıldır Boyner’de Görsel Sunum Müdürü. Merkezde 6, mağazalarda 22 kişiden oluşan bir ekibi var. Boyner’de vitrinler müşterilerin kendileri için alışveriş yapacakları düşünülerek tasarlanıyor. Altınbulak, vitrin tasarımında küçük hileleri olduğunu söylüyor: "Bu kimi zaman renk, kimi zaman ışık, bazen de destek objeleri olabilir. Dengeyi kaçırmamak lazım. Çok boş bir vitrin de, çok karmaşık ve dolu bir vitrin de rahatsız eder." Altınbulak’a göre çizgi dışı tasarımlar müşteriye enteresan geliyor ama onları içeri çekmek için asıl ruha hitap etmek lazım. "2008’e doğru mankenli vitrinler geri dönüyor. Artık müşteri dokunacağı ürünü birebir vitrinde görmek istiyor" diye ekliyor. Boyner 2008’e, ekibin tasarımcılarından Melek Azaklı’nın yaptığı bir yılbaşı vitriniyle giriyorlar.

DAMAT TWEEN ADV

Fiyat koymayınca merak artıyor

Güneş Güner Işık (32), İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’ni bitirdi, Milano’da Marangoni’de moda tasarımı okudu. 1996’da Orka’da çalışmaya başladı. Yurtdışına gitti sonra İstanbul’da bir tasarım ofisi açtı. Şimdi Orka’da Yaratıcı Direktör. Markanın tasarım gerektiren bütün birimlerine yön veren ekip, iki grafik tasarımcı, beş vitrin sorumlusu, üç mimar, iki görsel stilist ve süpervizör Haldun Orakçıoğlu’ndan oluşuyor. Damat Tween’de her sezon, koleksiyona hakim olan tema ve renklerde bir vitrin konsepti kurgulanıyor. Tüketicide şaşkınlık, sürpriz, heyecan yaratacak unsurlar ekleniyor. Işık’ın vitrin tasarımlarında vazgeçemediği objelerin başında aynalar geliyor. Bunlarla farklı yansımalar oluşturuyor: "Vitrinlerimizde insanlara nasıl daha iyi görünebileceklerinin sırlarını vermeye çalışıyoruz." Şu sırada İngilizlerin meşhur erkek kulüpleri, Damat Tween vitrinlerine Cigara Club temasıyla yansıyor. Yeni yıl için vitrinlere altın rengi yeni yıl topları ve ağaç süsleri eklenmiş.