26 Ekim 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
28.05.2007

Koç’un 50 yıllık Divan’ı artık dünyaya açılıyor

Nurten ERK TOSUNER

ULUSLARARASI bir otel zinciri olma hedefiyle yurtdışına açılma kararı alan Divan’ın Hollandalı Müdürü Joep Bakx, yatırımcı değil işletmeci olarak bunu başaracaklarını belirtti.
"Tarihimiz yok ama planımız net. Uzun dönemde Divan, uluslararası otel ve lüks butik pastane zinciri olacak" diyen Bakx, hayalinin ise bu işe Berlin’den başlamak olduğunu açıkladı.

KURULUŞUNUN 50’inci yılını geride bırakan ve Koç Holding kuruluşlarından Divan, önümüzdeki 5 yılda yurtdışında 18 yeni otel açarak uluslararası otel zincirine dönüşecek. 7 ay önce Divan Genel Müdürlüğü’ne getirilen Hollandalı Joep Bakx, "Hedefim, Divan’ı uluslararası bir otel zinciri haline getirmek ve Divan’ı yeniden yaratmak" diyor. Divan’ı yurtdışına açmak için yabancı ve Türk yatırımcılarla görüşmeleri hızlandıran ve önümüzdeki hafta iki ülke için imza atmaya hazırlanan Joep Bakx, ilk Divan Oteli’ni Berlin’de açmayı istediğini söylüyor.

Joep Bakx, Divan’ın bundan sonra kendisine çizdiği yolun ’otel işletmeciliği’ olduğunu belirterek, "Yatırımcı otelin sahibi, Divan otelin işletmecisi olacak" diyor. "Almanya’da, Rusya’da, Kazakistan’da çok ciddi bir potansiyel var. Kuveyt, Dubai, Katar gibi ülkelerde de Türk markalarına büyük ilgi var, bunları da değerlendiriyoruz" diyen Divan Genel Müdürü Joep Bakx ile Divan’daki dönüşümü, yeni stratejileri ve hedefleri konuştuk.

7 ay önce Divan Otelleri Genel Müdürlüğü’nü üstlendikten sonra nasıl bir strateji izlemeye karar verdiniz?

- 2004 yazında Koç Holding için danışmanlık yapmaya başladım. 2005’de Divan Otel Genel Müdür Yardımcısı, Kasım 2006’da Genel Müdür oldum. İnandığım bir şey var, Türkiye’nin bir uluslararası otel zincirine ihtiyacı var ve bunu yaratabilir. Divan için kafamdaki strateji çok net: ’Divan’ı uluslararası bir otel zinciri haline getirmek ve Divan’ı yeniden yaratmak. Hedefim Divan’ı net bir yere oturtmak. Divan sadece bir otel ve lüks pastane zinciridir, başka hiçbir şey değildir. Uzun dönemde Divan, uluslararası otel ve lüks butik pastane zinciri olacak.

YATIRIMCI DEĞİL, İŞLETMECİ OLACAĞIZ

Uluslararası otel zinciri hedefi nasıl gerçekleştirilecek?


- Mecidiyeköy’deki Divan City’i açmamızla kafamızda bu olay netleşti. İşadamlarına ve iş toplantılarına yönelik, gerçek bir business otel. Bu yolda bizimle yürümek isteyen, bize başvuran ve bizimle çalışmak isteyen ciddi yatırımcılarımız ve destekçilerimiz var. Bundan sonra bizim kendimize çizdiğimiz yol otel sahipliği değil, otel işletmeciliği olacak. Yatırımcı otelin sahibi, Divan otelin işletmecisi olacak. Uluslararası otel zincirinin ihtiyacı olan herşey Divan’da küçük ölçekli olsa da zaten var.

Yurtdışında hangi ülke ve şehirlerde otel açacaksınız?

- Divan, Türk insanının çok iyi bildiği bir marka. Ayrıca Türk markalarına büyük sevgi ve güven duyuyor. Ülkenin ekonomisi iyi gittikçe insanlar daha çok seyahat ediyor. Daha çok seyahat ettikçe otellere talep artıyor. Stratejik olarak baktığımızda Divan otellerini nereye koyarım derseniz, özellikle Türk insanının seyahat ettiği ana noktalara koyarım. Koç Holding’in iyi temsil edildiği şirketlere giderim. Çünkü oralarda zaten belirli bir tanınırlığımız ve tercihimiz oluşacaktır.

HAYALİM BERLİN’DEN BAŞLAMAK

Yurtdışında ilk Divan ne zaman ve nerede açılacak?


- Tarihimiz yok, ama planımız tam net. Almanya’da Berlin, Rusya’da Moskova ve St.Petersburg, Kazakistan’da Almati ve Astana’da çok ciddi bir potansiyel var. Özellikle Almanya’da çok büyük bir potansiyel var. Kontaklarımızı kurduk, yatırımcılarla birlikte çalışıyoruz. Birkaç ay içinde anlaşmalarımızı imza noktasına getiriyoruz. Kuveyt, Dubai, Katar gibi ülkelerde de Türk markalarına büyük ilgi var, bunları da değerlendiriyoruz. Neden Paris, Londra değil diyeceksiniz ama realist olmamız ve doğru noktadan başlamamız lazım.

İlk oteliniz nerede açmak istiyorsunuz?

-
Öncelikle Avrupa’da olacak, orada bize çok büyük bir ilgi var. Hayalim Berlin’den başlatmak. Yurtdışında açacağımız oteller şehir merkezinde, iş sahalarına ya da havaalanlarına yakın lokasyonlarda olabilir. İşadamları nerede konaklamak ve işlerini halletmek istiyorlarsa orada olmak istiyoruz.

Oda başına maliyetler 75 bin ile 125 bin dolar arasında

Sıfırdan Divan standardında bir otelin yatırım maliyeti nedir?

- Oda başına maliyetler 75-125 bin dolar arasında. Bir otelin sıfırdan maliyeti de arsa ve oda sayısına göre 10-20 milyon dolar arasında yatırım gerektiriyor. 150-200 oda reel olanı. Samsun’a 250 odalı otel yerine 150 oda yeterli, Moskova’da 250 odadan aşağı olmaması gerekir. Oda sayısı şehrin ihtiyacına göre değişebilir. Bu Divan’ın özelliklerinden ve artılarından biri. Pazarın dinamiklerine çok rahatlıkla uyum sağlabiliyoruz.

Pastaneler küçük, ancak lüks ve kuvvetli kalacak

Divan Pastaneleri’nin de sayısı artacak mı?

- Divan, genç ve modern trendlere uygun, çok lüks ve üst düzey pastane zinciri haline gelecek. Oteller çok büyüyecek, ama pastane küçük, ancak lüks ve son derece kuvvetli kalacak. Sadece çok iyi lokasyonlarda ve yurtdışında açacağımız otellerde olacağız. Otellerle birlikte Divan pastanesi de o ülkeye gidecek ama pastane gidip sonra otel gelmeyecek.

Koç, istekli ve girişimci bir grup

50 yıllık Divan’ın yurtdışına açılmasını Koç Ailesi’ne kabul ettirmekte zorlandınız mı?

- Hayır, tam tersi oldu. Ben şimdiye kadar sadece yabancı şirketler için çalıştım. ilk kez bir Türk şirketi için çalışıyorum. Yaptığımız iş planı mantıklı olup, sağlam temellere dayandığında çok olumlulukla bizi dinlediler. İstekli ve girişimci bir grup. Yurtdışına açılma kararı karşılıklı konuşmalarla ortaya çıktı. Demek ki olması gereken bir şeydi.

Uluslararası otel zinciri olmak için geç kalındığını düşünüyor musunuz?

- Hayır, hiç olmamasından iyidir. Elbette daha önce yapılabilirdi 10-15 yıl önce bu yapılmalıydı. Ama o zaman belki de hazır değildi. İç pazar her zaman en önemliydi. Üstelik Türkiye’ye 5-6 yıl önce bugünkü ilgi yoktu.

Rusya’da mevcut otelleri alıp renove edeceğiz

Anlaşmaların imzalanmasını takiben ilk oteli ne zaman açabilirsiniz?

- Önümüzdeki günlerde iki ülke için kontrat imzalamayı planlıyoruz. Her iki otel de sıfırdan inşa edileceği için 15-18 ayda faaliyete hazır hale gelecek. Rusya’da Moskova’da ve St.Petersburg’da baktığımız oteller halen mevcut olan oteller. Bunları alıp renove etmek, kendi standartlarımıza göre açmak ise 6 ay gibi kısa bir sürede de yapılabiliyor.

5 yılda 25 yeni otel planlıyoruz

Yurtdışında önümüzdeki birkaç yıl içinde kaç otel hedefliyorsunuz?

- Biri açılınca zincir kartopu gibi büyüyecek. 5 yılda 25 yeni otel planlıyoruz. Yeni otellerin 7’si Türkiye’de, 18’i yurtdışında olacak. Türkiye’deki 7 otelin de ikisi İstanbul’da, kalanı Anadolu’daki diğer şehirlerde olacak. Gaziantep, Adana, Diyarbakır, Eskişehir, Samsun ve Trabzon’a bakıyoruz.

Anadolu Yakası’nda otel düşünüyor musunuz?

- Orası turistik değil. Anadolu Yakası’nda sadece işe yönelik otel olabilir. Bu yüzden Anadolu Yakası’na da bakıyoruz.

JOEP BAKX

Divan Genel Müdürü Joep Bakx, 1955 Hollanda doğumlu. İş hayatına 1978 yılında Hilton Münih’te Yardımcı Şef Steward olarak başladı. 1979-2004 arasında sırasıyla Lüksemburg Sheraton’da Yiyecek ve İçecek Müdürü, Lüksemburg Inter Continental Hotel’de Konferans ve Banket Müdürü, Londra Forum Hotel’de London Yiyecek ve İçecek Müdürü, Düsseldorf Inter Continental’de Genel Müdür Yardımcısı, Brüksel Conrad’da Otel Müdürü, Condrad İstanbul Hotel’de Genel Müdürü olarak çalıştı. Lambert&Bakx Advisors firmasının şirket ortaklığını yürüttü. Aralık 2005’de Divan Otellerden Sorumlu Genel Müdür Yardımcısı olarak Koç Topluluğu’nda görev aldı. Kasım 2006’da Divan Genel Müdürlüğü’ne atandı.