18 Nisan 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
22.05.2007

Egzersiz huyunuzu bile değiştirir

Prof. Dr. Osman MÜFTÜOĞLU

Hastalarımın "iyi ve güzel bir yaşlanma" süreci geçirmelerine yardımcı olmak bana büyük keyif verir.
Bilge bir yaşlı olmak, zarafetle yaşlanmak, yaşlılık sorunlarını daha az yaşamak isteyenlere verdiğim "tavsiyeler listesi"nin en başında "doğru ve dengeli beslenme" var. Onu hemen "düzenli egzersiz alışkanlığı" ve "aktif bir yaşam sürme kararlılığı" takip eder. Egzersiz, kaliteli yaşam reçetelerimde mutlaka yer alan en etkin yaşlılık desteği, en güçlü doğal ilaçtır.

SİZİ HOŞGÖRÜLÜ BİRİ YAPAR

Egzersiz sizi kalp hastalığından, hipertansiyondan, inme, kilo fazlalığı, şeker hastalığı, depresyon gibi pek çok sorundan koruyan en ucuz "koruyucu sağlık yöntemi"dir. Yazının başlığı sizi şaşırtmasın. Egzersiz alışkanlığı insanların huyunu bile değiştiriyor. Düzenli egzersiz yapanlar bir süre sonra daha olumlu, yapıcı, hoşgörülü, neşeli, keyifli insanlar haline geliyor. Egzersiz yapanlarda hiddet eğilimi, öfke ataklarına pek rastlanmıyor. Egzersiz affetmeyi bile kolaylaştırıyor.

Araştırmalar, yürüdüğünüz her 1,5 km için hayatınıza 20 dakika eklediğinizi gösteriyor. Düzenli egzersiz en etkili "anti aging tabletlerden" bile güçlü, gerçek bir gençlik pınarıdır. Hareket etmek paslanmayı da, yaşlanmayı da geciktiriyor. Egzersiz, bedende kalıcı etkili bir gençlik iksiri gibi çalışıyor. Bedenin doğal savunmasını güçlendirip, yaşlanma algılarını iyileştiriyor. Mutlu, formda, genç yaşlılar üretiyor! Bir başka araştırma düzenli egzersiz yaptığınız her bir saatin ömrünüze neredeyse iki saate yakın bir süre eklediğini ileri sürüyor. Düzenli egzersiz yapmak sadece hayatı uzatmıyor, hayatın kalitesini de iyileştiriyor. Bunun nedeni düzenli egzersiz yapanlarda yaşlanma sorunlarının daha hafif seyretmesi, daha kolay iyileşmesidir. Düzenli yürüyen yaşlılar, kendileriyle daha barışık, çevreleriyle daha olumlu ilişkiler içinde yaşıyor.

CİNSEL İSTEĞİNİZİ ARTIRIR

Düzenli egzersiz yaparak yaşlanırsanız, daha formda bir yaşlı olursunuz. Egzersiz yaparak yaşlanan erkeklerde ereksiyon bozukluğu ve cinsel isteksizlik gibi problemler daha az görülüyor. Düzenli bedensel aktivitesi olan erkeklerde yapılan bir araştırma, Parkinson hastalığı riskinin azaldığını gösteriyor. Egzersiz ruhu dengeleyerek, kaygı-durum bozukluklarını azaltarak, uykuya kalite katarak ve depresyon ile mücadele ederek duygusal yaşama önemli kazançlar sağlıyor. Düzenli egzersiz yapanlarda yaşlanmaya bağlı bellek bozukluklarına yakalanma riski azalıyor. Alzheimer hastalığı olasılığı düşüyor. Dahası da var...

PROSTAT SORUNLARINIZI AZALTIR

Düzenli egzersiz yaşlanmaya bağlı prostat irileşmesi olasılığını azaltabiliyor. Aerobik egzersiz alışkanlığı olan kadınlar menopozu daha sorunsuz yaşıyor. Egzersiz menopoza bağlı kemik kırılganlığı riskini azaltıyor. Egzersiz yapan kadınlarda selülit ve cilt yaşlanması gibi problemlerin oranı düşüyor. Ayrıca, kadınların meme kanserine, erkeklerin prostat kanserine yakalanma olasılıklarını azaltabiliyor. Egzersiz yaparak yaşlananlarda denge bozuklukları, solunum yetmezlikleri, kalp güçsüzlüklerine daha az rastlanıyor.

Egzersizin bugüne kadar keşfedilen en etkili "iyi yaşlanma ve uzun yaşama" ilacı olduğundan hiç kuşkunuz olmasın. Bu reçetenin içeriği sadece bir cümleden ibaret: Her gün 30-45 dakika yürüyün! Göreceksiniz, huyunuz bile değişecek.

Hipertansiyonda üç silahşörler

Hipertansiyon sorununun çözümünde ilaç tedavisi kadar hayat tarzı değişiklikleri de şart. Bunlardan en önemlisi DASH (Yüksek tansiyonu durdurmak için beslenme yaklaşımı) diyeti olarak bilinen beslenme değişimidir. DASH diyeti hipertansiyon sorununun önüne geçilmesinde, meyve ve sebzenin yanında hububat ve düşük yağ oranına sahip süt ürünlerine ağırlık veriyor. Yağ oranı düşük tutulan bu beslenme planı üç mineralin yararını vurguluyor: Potasyum, Kalsiyum ve Magnezyum. Bu üç silahşör minerali az yemenin yüksek kan basıncına katkı yaptığı, bunları bolca içeren bir beslenme planının ise hipertansiyonu kontrol altına almada yararlı olduğu belirtiliyor. Eğer sizin de yüksek tansiyonunuz varsa; fındık, fıstık, tohum ve tahıllara daha çok önem verin, bol meyve-sebze, bakliyat ve süt ürünü yiyin.

Krom zayıflatır mı?

Krom ensülinin etkisini güçlendiren, kan şekeri düzeyinin sabit tutulmasına yardım eden bir metaldir. Eğer kan şekeri düşükse kas hücrelerindeki proteinler enerji taşımak üzere kullanılır. Tersi olup kan şekeri düzeyi yükseldiğinde yağ depolanması hızlanır. Ensülin kan şekeri düzeyini sabit tutmaya çalışır. Krom, ensülin düzeyini artırmaz etkinliğini güçlendirir.

Krom, aminoasitlerin hücrelere taşınmasını artırır, proteinlerin katabolizmasını azaltır; bu sayede kaslar daha güçlü ve hacimli olur. Glikojen depolanmasına destek veren krom, şekerin en iyi biçimde kullanılmasını sağlar böylece karbonhidratlı gıdalara karşı istenci düzenler.

Stres, kötü beslenme alışkanlıkları, fiziki egzersiz, karbonhidrat tüketimi krom açığına yol açar. Günlük krom tüketiminin 400-800 mikrogram olması uygundur. Kromiyum pikolinat, en uygun ve etkin formudur.

Ancak yeterli krom dozunu alabilmek için günlük beslenme içeriğinin çok üzerinde tüketim gerekeceğinden krom, hekim önerisiyle destek ürün olarak kullanılabilir.

ealtinel@yasasinhayat.org

En çok bulunduğu besinler

Et, karaciğer, yumurta, istiridye, biber, ıspanak gibi sebzeler, elma, muz gibi meyveler ve bira mayasıdır.

Çocuklara da sporun önemini aşılayın

1- Fiziksel aktivitenin, sağlıklı kalmada çok önemli bir parçası olduğunu çocuğunuza mutlaka anlatın.

2- En çok hangi fiziksel aktiviteyi yapmaktan hoşlandığını sorun, anlamaya çalışın.

3-Yeni aktivitelere yönlendirin ve o yeni bir şeyi öğrenirken sabırlı olmaya çalışın.

4- Fiziksel aktivitelerde başarılı olduğunda onu destekleyin. Güven vermek başarının ilk anahtarıdır.

5-Onu okuldaki sporlara ve fiziksel aktivitelere katılması konusunda destekleyin.

6-Toplumsal fiziksel aktivite programlarına (yürüyüşler, koşular, kayak, sörf müsabakaları) katılmasını sağlayın.

7-Aktif olmak için ona bazı becerileri öğretin. İp atlama, topu atma yöntemleri, topa vurma, koşma, dans ve paten kayma, kayak, sörf gibi.

Emziklilik dönemi

11 ay önce doğum yaptım. Hálá regl olmadım. Doğum sonrası aldığım kiloları verdim. Boyum 1.65 ve 55 kiloyum. Fakat şimdi aşırı derecede tatlılara, çikolata, abur cubura düşkünüm... Canım çok yemek yemek istiyor. Emziriyorum. Eskiden bu tür şeylere düşkünlüğüm yoktu ve az yerdim.. Şimdi neden böyleyim? İkinci sorum ise karın basen ve kalça kaslarım için koşu bandında her gün yarım saat yürümem yeterli midir?

Boyunuza göre kilonuz ideal aralıkta. Emzirme döneminde olduğunuz için şu anda normalden daha fazla enerji yakıyorsunuz. "Eskiden az yerdim" demişsiniz, iştahınızdaki bu artışın nedeni emzirme dönemindeki enerji harcamasının artışı, doğum sonrası fazla kilonuzu hemen verme ve rahatlama veya emzirme döneminde tatlı ihtiyacının artması inanışı olabilir. Kilo artışı olmadığı sürece tatlı yemenizde bir sorun yok. Günde 6 öğün beslenmeye ve öğünlerde sağlıklı ve dengeli menüler oluşturmaya dikkat etmeniz gerekiyor. Her gün 2 bardak süt veya yoğurt, öğünlerde 2 şer dilim ekmek, günde en az 2 porsiyon sebze ve 4-5 porsiyon meyve, 100 gr. kadar et ve biraz da peynir yemeye özen gösterin. Bölgesel probleminiz için spor çok önemli. Günde 30 dakika yürümeye başlayın. Daha sonra 45 dakikaya çıkarın. Fakat yürüyüşün hızı ve şiddeti için bir egzersiz uzmanına danışmanız gerekiyor.

Toksin düşmanı gıdalardan faydalanın

Ocak ayından beri diyet yapıyorum. Bahar aylarına girerken detoks diyeti yapmak istiyorum. Acaba diyetimi nasıl etkiler?

Kış aylarında kalori bakımından daha yoğun besinlerin tüketimi ve çevresel faktörler vücudumuzda yaz aylarına oranla daha fazla serbest radikal birikimine neden olmaktadır. Detoks kavramı da bahar aylarında bu nedenle bir yıldız gibi parlamaktadır. Ancak detoks diyetleri sırasında beslenme alışkanlıklarını alt üst edebilecek çok katı uygulamalar tekrar kilo almanıza neden olmasın. Sadece sebzenin suyunu sıktırıp içiren bir detoks diyeti yerine antioksidan kapasitesi yüksek besinleri diyet listenize eklemeniz çok daha kolay.

Besinleri antioksidan kapasitelerine göre yukardan aşağıya doğru sıraladık

l Nar l Kuru erik l Kuru üzüm l Yaban mersini l Böğürtlen l Kızılcık l Ispanak l Ahududu l Brüksel lahanası l Erik l Brokoli l Kırmızı üzüm l Kırmızı biber l Kiraz l Kivi

DİYET GÜNLÜĞÜ

Sorularınız için:

Tel: (0212) 236 73 00