21 Aralık 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
09.10.2005

PEGASUS Türkiye’nin EasyJet’i olacak

Uğur CEBECİ

Türkiye'nin halen uçan en eski özel havayolu şirketi olan Pegasus, 1 Kasım«dan itibaren iç hat pazarına giriyor. İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan 55 YTL’den başlayan fiyatlarla uçacak havayolu kendine İngiliz EasyJet şirketini örnek alıyor.
Tarifeli olarak Ankara, Adana, Trabzon, Antalya ile Ankara aktarmalı Trabzon ve Van’a sefer yapacak Pegasus, biletlerini acentelerin yanı sıra İnternet ve çağrı merkezlerinden satışa başladı.

Son iki yıldır Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım’ın büyük katkısıyla iç hat pazarında hareketli günler yaşanıyor. THY’nin de ciddi yolcu kazandığı iç hatta uçan havayolları arasına Onur Air, Atlasjet ve Fly Air’den sonra 1 Kasım’dan itibaren Pegasus da katılıyor. Uzun yıllardır charter yani tarifesiz yolcu taşıyan, dünyanın dört bir tarafına ekipleriyle uçak kiralayan Pegasus’ta bu yıl önemli bir değişim yaşandı. Şirket, ocak ayında ESAS Holding tarafından satın alındı. İç hatlara başlamayı gelişim planına alan havayolu, kısa süre içinde rezervasyon sistemden tüm altyapısına hazırlıklarını tamamladı.

MERKEZ SABİHA GÖKÇEN

Şirket yurtdışındaki EasyJet gibi düşük maliyetli uçan havayollarını örnek alarak ikincil bir havalimanını ana merkez seçti. Atatürk Havalimanı hızla artan uçak-yolcu trafiği ve slot sorunları nedeniyle seferler Sabiha Gökçen’den yapılacak. Pegasus zamanla İstanbul’dan yaptığı charter uçuşlarını da buraya kaydıracak. Sabiha Gökçen’in seçilmesinde bir nedeni de Anadolu yakası ile İzmit, Adapazarı, Yalova, Bursa gibi çevre illerden yolcu portföyü oluşturmak. Yolcuları buraya çekebilmek için havayolu şehrin belli noktalarından servis kaldıracak. Ücretsiz otopark imkanı da sunulacak. Havayolu iç hat operasyonunu daha rahat olan B Terminali’nden kendine ayrılan 11 check-in kontuarında yapacak.

Günde Ankara, Adana ve Trabzon 2, geri kalan noktalara ise karşılıklı tek sefer olacak. Nisan ayından itibaren iç hatlara ayrılan uçak sayısı üçten beşe çıkacak, uçuş ağı genişleyecek. Seferlerde 189 koltuklu Boeing 737-800’ler kullanılacak. Deri koltuklu hale getirilmeye başlanan kabinde tüm seferlerde yolculara sandviç ile sıcak ve soğuk içecek ikramı gerçekleştirilecek.

55 YTL’DEN BAŞLIYOR

Amerikan ve Avrupalı örnekleri gibi Pegasus Havayolları bilet satışlarını internet ve çağrı merkezi ağırlıklı yapıyor. Uçaktaki koltukların yüzde 10’u açılış fiyatından. İlk yüzde 10 satılınca biraz daha yüksek fiyatlı ikinci dilim açılıyor. Bu uygulama ile yolcuların erken bilet satın alarak avantajlı uçuş imkanına kavuşması hedefleniyor. Elektronik yani kağıtsız bilet sayesinde bilet kaybetme gibi sorunlar ortadan kalkacak. Kredi kartıyla satın alınabilecek biletlere taksit imkanı da sunulacak. Pegasus, web sitesi www.flypgs.com ile çağrı merkezi 444 0 737 No’lu telefon numaralarını uçaklarının üzerine yazacak. Tolga ÖZBEK

ÇAĞRI MERKEZİ NEDEN 444 0 737

Pegasus bilet satış ve rezervasyon sistemlerine yaklaşık 4 milyon euroluk yatırım yaptı. Havayolunun filosu Boeing 737 uçaklarından oluştuğu için çağrı merkezi numarası 444 0 737 olarak belirledi. Elektronik bilet, İnternet üzerinden satış ve check-in işleminin yanı sıra yolcular terminallerdeki otomatik check-in makineleri kullanarak havalimanında harcadıkları zamanı en aza indirecek.

Havayolunun Yönetim Kurulu Başkanı Ali Sabancı, yılda yaklaşık yüzde 20 büyüyen pazarda taşların zamanla yerine oturacağına inanıyor. Pegasus filosunu büyütme planları yapıyor.

Havayolunun Genel Müdürü ise uzun yıllar THY’de çalışan ve Genel Müdür Yardımcılığı yapan Sertaç Haybat. Önümüzdeki iki ayı 80 bin, 2006’yı da 1.5 milyon iç hat yolcusuyla kapatmayı hedefleyen Haybat için bir sonraki hedef Avrupa ve Ortadoğu’ya tarifeli uçuş.

Öztürk Avrupa turnesinden döndü

Türkiye’nin tek sivil show-akrobasi pilotu Ali İsmet Öztürk yaklaşık 5 ay süren Avrupa turnesini başarıyla tamamlayarak yurda döndü. İçinde kanatlı sökülmüş halde Pitts akrobasi uçağını taşıyan özel bir TIR ile 9 Avrupa ülkesini dolaşan Öztürk, 25 havacılık gösterisinde Türk bayrağını başarıyla dalgalandırdı. Öztürk’ü gösteriler sırasında yaklaşık 3 milyon kişi izledi.

GA Europe havacılık dergisinin sponsorluğunda uçan Öztürk geçen nisan ayında yola çıktı. Gösteri uçuşlarından çok en büyük zorluk kara yolculuğuydu. Önde Öztürk’ün kullandığı otomobil, arkasında gösteri uçağı ‘Mor Menekşe’ Pitts’i taşıyan tır tam 20 bin kilometre yol yaptı. Seyahat sırasında Öztürk’e teknisyenler Hüsamettin Darıcı ve Birkan Ekinci eşlik etti.

TÜRKİYE’Yİ TANITTI

Gidilen her gösteride önce yaklaşık 2 saatlik çalışmayla Pitts uçuşa hazır hale getirildi. Bu zorlu sürece rağmen ekibin yüksek çabasıyla turne sıfır arızayla tamamladı. Gösteri ve uçak kadar seyirciler TIR’ı da merakla inceledi.

İlk gösteriler sırasında insanların Türk akrobasi pilotuna karşı çeşitli önyargılarının olduğunu söyleyen Öztürk ‘Havacılık gösterilerine binlerce insan geliyor. AB sürecinde Avrupa’yla kaynaşmamız gereken dönemde gösterilerle Türkiye adına önemli bir tanıtım yaptık. Ön yargıyı bir nebze olsa da kırdığımıza inanıyorum. ’ dedi.

İngiltere’de düzenlenen ve 1 milyon seyircinin geldiği RIAT havacılık gösterilerinde ise Öztürk en iyi akrobasi pilotu seçildi. Almanya Aachen’da ise Ali İsmet Öztürk üç defa ‘bis’ yaptı.

TRANSFER TEKLİFLERİ VAR

Beş aylık bu süreçten sponsoru GA Europe’un da memnun kaldığını belirten Öztürk gelecek yıl da turneye devam etmeyi planlıyor. Transfer teklifleri alan başarılı pilot için Formula 1 yarışlarına sponsor bulan MFI şirketi özel çalışmalar yapıyor. Öztürk, seyahatler çok yorucu olduğu için 2006’da Belçika merkezli uçmayı planlıyor. Bu işi profesyonel olarak yaptığını söyleyen Öztürk ‘Ama gönlümden uçağımı Türk bayrağı renklerine boyayıp Avrupa’yı dolaşmak geçiyor. Önyargıları ancak kendimizi tanıtarak aşabiliriz. Bu konuda destek istiyorum’ diyor.

A350'ye onay

Airbus büyük ortağı EADS’den aldığı onayla yeni projesi A350’ye resmen başladı. THY’nin de sipariş verdiği uzun menzilli A330’dan geliştirilecek uçak, yeni motor ve kanatlara sahip olacak. Kompozit malzemeler sayesinde uçağın ciddi oranda hafiflemesi öngörülüyor.

Yaklaşık 4.35 milyar euro yatırımla hayata geçirilecek A350, ilk uçuşunu 2008’de yapacak, hizmete 2010’da girecek.

Airbus uçağın 253 yolcu kapasiteli 16 bin 300 kilometre menzilli 800 ile 300 yolcu kapasiteli 13 bin 900 kilometre menzilli 900 modelini tasarlamayı planlıyor.

Boeing ile Airbus arasında uzun menzilli çift motorlu uçak pazarında ciddi bir rekabet yaşanıyor. Bir yıl önde giden Boeing yeni modeli 787 ile 263 sipariş aldı. Airbus’ın A350’si ise 140. Gelecek 20 yılda bu pazarın toplam 3 bin 300 uçağa ulaşması bekleniyor.

World Focus’u İranlılar aldı

Anı Tur bünyesinde yer alan World Focus Havayolları’nın tüm hissesi İran asıllı Alman vatandaşı yatırımcılar tarafından satın alındı. Havayolunun Yönetim Kurulu Başkanlığı’na Ramazan Cesur getirilirken Genel Koordinatör Firouzi Farzan, Genel Müdür ise Shahran Tooni oldu. Şirketin uçaklarının İran’ın özellikle iç hatlarda ciddi uçak sıkıntısı çekmesi nedeniyle bu bölgede uçacağı iddia edildi.

Ramazan fırsatlarını kaçırmayın

Türk Hava Yolları, ramazan boyunca iç hatlarda İstanbul çıkışlı İzmir, Ankara, Adana, Kayseri, Konya, Samsun, Trabzon, Ankara çıkışlı Adana, Adıyaman, Antalya, Kahramanmaraş ve Malatya’ya günün belirli saatleri tüm uçak tek yön 59 YTL’den başlayan fiyatlar sunuyor. Günün diğer saatlerinde ücretler 69, 79 ve 89 YTL’den başlyor. THY, Sabiha Gökçen’den tüm iç hat uçuşlarını 69 YTL’den başlayan fiyatlarla uçuyor. THY’nin 30 Kasım’a kadar geçerli Madrid, Barcelona 219, Lizbon ise 199 eurodan başlıyor. Ekonomi sınıfı gidiş-dönüş biletlere vergiler dahil değil.

Onur Air’in fiyatları ise 69 YTL’den başlıyor. Tüm vergiler ve KDV dahil İzmir, Antalya 69, Adana, Bodrum 79, Trabzon 86, Erzurum, Samsun, Kayseri, Malatya, Gaziantep 89, Diyarbakır 96, Kars da 106 YTL olarak belirlendi.

Tazminatlar ödendi

Devlet Hava Meydanları İşletmesi (DHMİ) personelinin beş aydır beklediği havacılık tazminatları sonunda ödendi. Seyrüseferden sorumlu personel yüzde 200, diğer personelin de yüzde 100 oranında bu tazminattan yararlanması ise huzursuzluğa neden oldu. DHMİ yönetiminin konuyla ilgili aksaklığı gidermek üzere çalışmalara başlaması bekleniyor.

Ali Genç THY’de

Türk Hava Yolları Basın Müşavirliği’ne Dr. Ali Genç getirildi. İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nden mezun olan Genç, Radyo Televizyon ve Sinema Bölümü’nde yüksek lisans ve doktora yaptı. Show TV’de Haber Müdürlüğü, Akşam Gazetesi’nde Genel Yayın Yönetmenliği yapan Genç, 2002’den bu yana İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi’nde akademisyen olarak görev yapıyor.

Haydi yarışmaya

Modelciler, İstanbul Yeşilköy’de bulunan Hava Müzesi’nde 16 Ekim’de yapılacak 19’uncu Türkiye Plastik Model Uçak Yarışması’nda buluşuyor. Hava Harp Okulu bünyesindeki yarışmaya her türlü statik uçak veya helikopter modeli katılabiliyor. Bu yıl Nejat Deryakulu, Ruşen Sayraç ve Ferdi Duman özel ödüllerinin verileceği yarışmayla ilgili detaylı bilgi Hava Müzesi Plastik Model Uçak Kulübü’nün www.ihmpmuk.com adresinden alınabilir.

En güzel pilot

Top model Adriana Karembeu, engelli çocuklar yararına başlattığı kampanyaya destek veren Fransız Hava Kuvvetleri’nin akrobasi ekibi Patrouille de France ile uçuşa katıldı. Yardımseverliği ile tanınan model, Alpha Jet tipi eğitim uçağıyla gerçekleşen gösteri uçuşundan büyük zevk aldığını söyledi.