03
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
22.12.2004

4x4 satın alırken nelere dikkat edilmeli



Hayallerinizi süsleyen bir 4x4 araç satın almaya karar verdiniz. Ancak, onlarca 4x4 aracı arasında tercih yapmakta güçlük çekiyorsunuz.
Haklısınız, çünkü bugün birçok ünlü firmanın ürettiği 4x4 markası Türkiye’de satılıyor. 4x4’lerin sadece zorlu arazi koşulları için üretilen olabildiğince yalınlaştırılmış modelleri ya da konforlu lüks modelleri mevcut. 4x4’ünüzü isterseniz benzinli, isterseniz dizel, 3 kapılı, 5 kapılı ya da otomatik vitesli seçenekler içerisinden satın alabilirsiniz. Ancak alternatifleri bu kadar bol olan 4x4’lerden size en uygun olanını seçerken nelere dikkat etmeniz gerektiğini biliyor musunuz?

Satın alma gücünüzün el verdiği 4x4’ü tercih edin. Eğer satın alma gücünüz yeni bir 4x4 için uygun değilse, kullanılmış bir 4x4’ü tercih edin. Sadece satış fiyatı değil, yıl içinde ödeyeceğiniz Motorlu Taşıtlar Vergisi miktarını da öğrenin. Çünkü, 4x4 araçların kullanım vergileri, otomobillere göre yüksek olabiliyor.

Ayrıca hangi tür 4x4’e ihtiyacınız olduğunu iyi tespit edin. Günlük kullanım için mi, hafta sonu için mi, asfalt yolda kullanmak için mi yoksa off-road için mi 4x4 istiyorsunuz karar verin.

4x4’ünüzü satın almaya gitmeden önce 4x4’ler konusunda genel bir fikir edinin, her bir 4x4 modelinin ayrı özellikleri var. Kimilerinde arazi sürüşleri için kontrol sistemleri ve ek sistemler var kimilerinde ise bu sistemler yok.

4x4’leri daha önce kullanmadıysanız araca ilk kez bindiğinizde oturma yerinden, sürüş özelliklerine kadar farklı bir aracın içerisinde olduğunuzu anlayacaksınız.

4x4’lerin özellikle şasileri diğer araçların şasilerinden değişiktir. 4x4’lerin vites ve tekerleklere hakimiyet özelliklerine şasi özelliğine eklendiğinde ortaya diğer araçlarda bulunmayan bir sürüş özelliği çıkar.

4x4’lerde sağlıklı bir sürüş elde etmek istiyorsanız, aracın tekerleklerinin çok önemli olduğunu unutmayın. 4x4’ünüzün süspansiyon sitemine en uygun olan lastikleri seçin. Aracınıza uygun lastiği seçtiğinizde sürüş kolaylığı ve güvenliği açısından önemli avantajlar sağlamış olursunuz. Aracınıza diğer otomobillerin kullandığı dar gövdeli ve ince kanallı lastikleri taktığınızda 4x4’ünüzden istediğiniz sonucu elde edemezsiniz. Bu nedenle aracınıza geniş tabanlı 4x4 lastikleri takmanız sürüşünüzü rahatlatacaktır.

Aracınızın asfalt yolların dışında, değişik zeminlerde sürüş özellikleri önemlidir. Özellikle, Off-road aktivitelerini seviyorsanız ihtiyaçlarınızı karşılayacak bir 4x4 almaya dikkat edin.

Satın alacağınız araçla, nehirleri geçeceğinizi, tepelere tırmanacağınızı, kaygan, çamurlu dik yamaçlarda sürüş yapacağınız unutmayın. Bunu için 4x4’ünüzün ön ve arka çamurluk yüksekliklerinin yeterli olması gerekir. Aracın tırmanma gücü, çekişi zorlu koşullarda vites değiştirme kabiliyeti bu noktada önem kazanacaktır.

BMW, X5 ile iddialı

TÜM dünyada sportif sedanlarıyla tanınan BMW, X5 ile lüks arazi araçları pazarına iddialı bir giriş yaptı. 5 Serisi platformu üzerine geliştirilen hafif arazi aracı X5, Alman firmanın ABD«deki fabrikasında üretiliyor. Sportif aktivite aracı SAV (Sport Activity Vehicle) olarak tanımlanan X5, ilk olarak 1999 yılı Detroit Fuarı«nda sergilendikten sonra aynı yıl eylül ayında da yollara çıktı. BMW X5’in Türkiye’deki anahtar teslim satış fiyatı ise 109 bin 450 Euro’dan başlıyor.

BMW«nin Amerika«da ürettiği sportif arazi aracı X5, yerden yüksek yapısıyla hafif arazi koşullarında rahatlıkla ilerlerken, asfaltta spor otomobilleri aratmayacak performans sunuyor.

X5, ismindeki ‘X’i dört tekerlekten çekiş sisteminden, ‘5’iyse aynı platformu paylaştığı 5 Serisi«nden alıyor. Station wagon bir 5 Serisi gibi görünen X5, 4665 milimetrelik uzunluğuyla sedan 5 Serisi«nden (4775 mm) ve station wagon 5 Serisi«nden (4805 mm) daha kısa. 5 Serisi«nden 70 milimetre geniş ve 270 milimetre yüksek olan X5«in toplam ağırlığı 2.1 tonu buluyor.

X5’te 3.0 litre benzinli ve dizel motorların yanı sıra, 4.4 litrelik benzinli motor seçenekleri de bulunuyor. Tamamen hafif alaşım metallerden üretilen motor, BMW«nin tüm yeni nesil motorları gibi değişken zamanlamalı supap kontrol sistemi ‘VANOS«a sahip. Bu sistem sayesinde alt devirlerde daha yüksek tork üreten motor, üst devirlerde de supapların açık kalma zamanını uzun tutarak performansı artırıyor. X5«in 4398 cc«lik motoru, 5400 d/d«de 286 beygir güç ve 3600 d/d«de 440 Nm maksimum tork üretiyor.

Yeni Rav4, daha güvenli ve konforlu

AVRUPA’
nın en çok satan arazi araçları arasında yer alan Toyota Rav4 hem iç, dış tasarım hem de güvenlik konusunda yenilendi. Artık, Toyota Rav4’te toplam 3 donanım versiyonu bulunuyor. Extra isimli yüksek donanım versiyonu ise Türkiye pazarı için bir yenilik. Rav4 Extra’da deri döşeme, ısıtmalı ön koltuklar, otomatik hız sabitleme sistemi gibi konfor özellikleri bulunuyor.

Yeni Rav4’teki yeniliklerin önemli bir bölümü ise güvenlik alanında yapılmış; ön ve yan havayastıklarının yanısıra perde havayastıkları da standart donanımda bulunuyor. Böylece havayastığı sayısı toplamda sekiz adede yükseldi. Ayrıca ön havayastıklarında, darbenin şiddetine göre iki kademede açılma özelliği bulunuyor. Buna ilave olarak yeni versiyonda elektronik araç denge kontrol sistemi (VSC), elektronik çekiş kontrol sistemi (TRC) ve fren destek sistemi (Brake Assist) de var.

Türkiye’ye yeni Toyota RAV’ün beş kapılı ve 2.0 litre motorlu, sürekli dört tekerden çekişli versiyonu ithal ediliyor. 2.0 litrelik VVT-i motor 150 beygir güç üretiyor. Motorda yapılan düzenlemeyle yakıt tüketimi düşürülürken, egzoz emisyonu Euro 4 normunu karşılayacak şekilde düzenlendi.

Rav4, tampondan ızgaraya ve motor kapağının üzerine uzanan kabarık çizgileriyle ön bölüm artık daha geniş ve saldırgan görünüyor ve büyük hava aralıkları soğutma verimliliğini arttırıyor. Yüksek kaliteli imaj, sinyalleri de içeren ön far modülleri ve kabarık ızgarayla sergileniyor. Yeni büyük sis farları da tamponun içinde yer alıyor ve arazi aracı imajını güçlendiriyor. Daha büyük yan aynalarda beyaz sinyaller bulunuyor ve arkada saydam camlara sahip arka farlar da bunları tamamlıyor.

Yeni CR-V’ye kaslı görünüm

HONDA’nın 4x4 sınıfındaki modeli CR-V yenilendi ve Türkiye’de 73 milyar 430 milyon liradan başlayan fiyatlarla satışa sunulmaya başlandı. Yapılan değişikliklerle şehir kullanımına uygunluğu daha belirgin hale getirilen CR-V’nin, daha kaslı bir görünüm sunan ön tampon ve sis lambasına, ürün yelpazesine yeni eklenen Executive modelinde koruyucu bir donanım eşlik ediyor. Yeni ızgarayı ise iki adet krom çubuk süslüyor. Benzer şekilde arka tampon da yenilendi. Daha yüksek bir konumda yer alan arka far grubunu şeffaf bir kapak örtüyor. Diğer yenilikler arasında ise, yeni kapı kolları, eşik koruma bandı ve yenilenmiş çamurluk ağzı koruyucuları bulunuyor.

Sadece gerektiğinde otomatik olarak devreye giren gerçek Zamanlı 4WD sistemi, her türlü yol şartlarında daha iyi bir hızlanma ve tırmanma performansı sunuyor. CR-V’nin aktif güvenlik donanımı ise, eklenen VSA (Araç Denge Kontrol) sistemiyle zenginleşiyor. Honda tarafından geliştirilmiş olan dörtlü kanal sistemi, gerektiğinde gaz ve ateşleme sistemlerini kontrol ederek ön sağ ve sol tekerleğe frenleme uygulayarak sürücüsüne ani manevralarda yardımcı oluyor.

Ekonomik 4x4

ÜRETTİĞİ
küçük modellerle tanınan Japon Daihatsu, yüksek fiyatlarıyla 4x4’lere yanaşamayan tüketicilere ekonomik bir seçenek sunuyor. Daihatsu Terrios, Türkiye’de satılan küçük 4x4’ler arasında 31 milyar 679 milyon liradan başlayan düşük fiyatıyla dikkat çekiyor. Küçük boyutlarına rağmen alaşımlı jantlar, krom kaplamalı dikiz aynaları, krom bullbar gibi küçük görünen ama görüntüyü çok değiştiren detaylarıyla üst sınıftaki abilerinin ‘konsantre’ hali gibi duruyor. Küçük boyutlarıyla normal bir otomobil kadar pratik şekilde kullanılabilen Daihatsu Terios, 3 metre 85 santimetrelik eniyle çok sevimli görünüyor.