21 Kasım 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
03.02.2010

Toyota gaz pedalına geç baktı, değeri 21 milyar dolar eridi



Toyota Başkan Yardımcısı Shinichi Sasaki, araçlarındaki gaz pedalı sorunu konusunda yavaş hareket ettiklerini belirtti. 9.1 milyonu bulan aracın geri çağrılmasının Toyota’ya 2.2 milyar dolara mal olacağı bildirildi. Toyota’nın piyasa değeri ise bu süreçte 21 milyar dolar eridi.



İşte Toyota'nın sorunlu pedalları / Foto Galeri


TOYOTA Başkan Yardımcısu Shinichi Sasaki, Toyota’nın gaz pedalındaki sorun konusunda yavaş hareket ettiği itirafında bulundu. Toyota’nın Japonya’daki merkezinde düzenlediği basın toplantısında gündemdeki sorunun daha önce yaşanan geri çağırmalara göre çok daha büyük olduğuna dikkat çeken Shinichi Sasaki, “Zararın ne boyutta olduğunu henüz bilmiyorum ancak satışlarımız ocak ayında yüzde 20 düştü” diye konuştu.
Japonya dışındaki pazarlarda Toyota ürünlerine olan yüksek talebin sekteye uğramaması için çalışacaklarını belirten Shinichi Sasaki, “Mühendisliğimize ve kalitemize tam güven duyuyoruz” dedi. Geri çağırmaların çok yüksek maliyetleri de beraberinde getirdiğini belirten Sasaki, “Ne olursa olsun bunu yapmamız gerekiyordu. Şirket üzerinde yarattığı zarardan çok, müşterilerimiz ve bayilerimiz için endişelendik. Sorunun ortaya çıkmasının ardından kafa karışıklığı yaratmamak için uyarı yapmaya öncelik verdik. Yönetim adına herkesten özür diliyorum ve durumu anlayacağınızı ümit ediyorum” diye konuştu. Geri çağırma operasyonunun başladığı günden bu yana sessiz kalması nedeniyle eleştirilen Toyota CEO’su Akio Toyoda ise Davos zirvesindeki ‘özür diliyorum’ açıklamasının dışında henüz bir yorumda bulunmadı.
Maliyet 2.2 milyar dolar
Bu yılki oto satışlarını yüzde 6 artırmayı hedefleyen Toyota’nın, söz konusu operasyonun ardından 2010 satış hedeflerini yeniden gözden geçireceği ifade edildi. Shinichi Sasaki, “Satışlar bizi en çok endişelendiren konuların başında geliyor. Ocak ayında ciddi bir düşüşün yaşandığını biliyorum” bilgisini verdi. Şirket yetkilileri zararın boyutuna ilişkin net bir hesaplama yapmadıklarını belirtirken, analistlere göre operasyonun teknik maliyeti 1.1 ile 2.2 milyar dolar arasında değişecek.
Kaybı 21 milyar dolar
Basın toplantısının ardından Tokyo Borsası’nda işlem gören Toyota hisseleri yüzde 5 prim yaparken, şirket hisselerinin son 7 günde yüzde 18 gerilediği belirlendi. Yaşanan düşüşün ardından şirketin sadece borsada yaklaşık 21 milyar dolarlık bir değer kaybına uğradığı ifade edildi. Öte yandan Pazartesi günü Toyota’nın araçlardaki onarım işlemlerinin başladığını açıklamasının ardından, şirket hisselerinin ABD’de yüzde 4.5 değer kazandığı kaydedildi. Üretimi durdurulan 8 modelin 8 Şubat’tan itibaren ABD’de yeniden bantlardan inmeye başlayacağı belirtilirken, satılmış otomobillerin gaz pedalının altına takılacak ek bir parça ile sorunun ortadan kaldırılabildiği açıklandı.
Çağrılan araç sayısı 9.1 milyona ulaştı
SÜRÜCÜ tarafındaki paspasların katlanarak gaz pedalında sıkışma yarattığı gerekçesiyle çağırılan araçlar da hesaba katıldığında toplam geri çağırmanın 9.1 milyon araca ulaştığını belirten Toyota yetkilileri, bu sayının Toyota Group bünyesindeki markaların da dahil olduğu 2009’daki toplam satış rakamına eşit olduğunu ifade etti. Şirketten yapılan son açıklamada, gaz pedalına sonuna kadar sertçe basıldığında sıkışma ihtimalinin yüksek olduğu ve Japonya’da geri çağırma işleminin olmamasının nedeni ise buradaki araçlarda farklı bir üreticiden alınan gaz pedallarının kullanılmasından kaynaklandığı
dile getirildi.