30 Temmuz 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
14.11.2009

Sadakati ödüllendiren kartlar



Çiçekçiden kuaföre her markanın hatta küçük mağazaların bile artık özel kartları var. Mesele çılgınlık noktasına ulaştı.
Hakan GENCE
 
Bu kartların teknik ismi “sadakat kartı”. Kimi puan biriktiriyor, kimi indirim sağlıyor. Bazıları sinema bileti bile veriyor. Alışverişe çıkmadan cüzdanda hangilerini taşıyacağınıza karar vermek ise dünyanın en zor işi. Hepsini birden almaya kalksanız cüzdanlar yetmez. Wicasa Group’un kurucusu, Marks & Spencer, Elle, Yeditepe Üniversitesi Hastanesi ve Forum Alışveriş Merkezleri’ne kart konusunda hizmet veren Aslı Şarman’la, seçimi nasıl yapmak gerektiğini, kartların avantaj ve dezavantajlarını konuştuk.
Her şey klasik bir alışveriş sonrasında başlıyor. Kasiyer, “İndirim istiyor musunuz?” diye soruyor. Cevap tabii ki “Evet”. Kim istemez. Hemen önünüze bir form konuyor. “Bir hafta içinde marka kartı yollayacağız. Artık harcadıkça para kazanacak, bu paraları mağazamızda harcayacaksınız” diyorlar. Bir sonraki alışverişte kazandığınız paraları harcamak için kendinizi tezgahın önünde, ardından kabinde ve kasada para öderken buluyorsunuz.
Aslında Türkiye’de sadakat kartlarının yükselişi, 2001 krizi sonrasında kendini göstermeye başladı. Özellikle gıda ve tekstil sektöründe müşteri hareketlerini arttırmayı hedefleyen markalar, ardı ardına kendi marka kartlarını çıkarttı. 2006 sonrasında Türkiye, Avrupa’daki ilk dört kart pazarı arasına girmeyi başardı.
Aslı Şarman, kartların en büyük amacının sadık müşteri grubunu belirlemek olduğunu söylüyor: “Davranışlarını takip ederek, özel hizmetler ve indirimlerle ödüllendirmek, uzun vadeli ilişkilerinin ekonomik faydasını belirleyerek sadakat davranışlarını güçlendirmek amaçlanıyor.”
CÜZDANDAKİ 10 GÖZ MARKA KARTLARININ
Size uzatılan her formu doldurup, her kartı sahiplenmek doğru mu? Hayır. Öncelikle yaşam şeklinize, alışkanlıklarınıza ve ihtiyaçlarınıza uygun birden fazla içeriği barındıran kartları tercih etmeye çalışmalısınız.
Aslı Şarman, çoğalan kartların 2000’lerin başındaki popüleritesini kaybettiğini söylüyor: “Birbirinin kopyası olan kartlar tüketicilerin hayat şartlarına ve beklentilerine cevap vermekten uzak, sadece yapılan alışverişlerde kart sahibine ilave puan kazanma veya ekstra indirim almak gibi anlık finansal kazançlar sunma dışında bir ayrıcalık veremiyor. Bu bıkkınlığı yıkmak için rakiplerden bağımsız, farklı uygulamalar yapmak zorundalar. Mesela cüzdanlardaki gözlerin sayısını araştırdım. Bir cüzdanda en fazla 21 göz bulunuyor. Bu gözlerin yaklaşık 11 tanesi kimlik, ehliyet, resim, sağlık sigortası, ATM kartları ve kredi kartları tarafından işgal ediliyor. Geriye maksimum 10 göz kalıyor. Pazardaki tüm rekabet bu 10 gözden yer kapabilmek adına. O zaman markalar müşterilerine gerçekten iyi sebepler, ayrıcalıklar sunabilmeliler. Örneğin hastaneler grubunun sadakat kartında puan toplama özelliği kartın sunduğu hizmetlerden sadece bir tanesi, bunun yanında kart sahiplerine özel evde acil bakım hizmeti, kan bankası hizmeti, ambulans hizmeti ve eğitimler de sunulmalı.”
BİLGİLERİ İZİNSİZ KULLANAMAZLAR
Kartların en korkutan yanı, “Bilgilerimiz markaların eline mi geçecek” sorusu. Ama panik yapmamak gerekiyor. Cep telefonlarına gelecek mesajlar, mail bombardımanları her şey sizin talebiniz doğrultusunda ilerliyor. Markalar, her ne şartta olursa olsun müşterilerinden aldıkları bilgileri kendi veri bankalarında tutup, başka markalarla paylaşmıyor. Siz istemedikçe reklam amaçlı iletişim yapılmıyor.
Paro en yaygın olanı
Dünya’da ilk sadakat kart uygulaması, 1981’de American Airlines’ın Advantage programıyla başladı. Türkiye’de 1987’de belirli markalar müşterilerine ikili sistem olarak işleyen marka kartları verdi. Gıda perakendesindeki ilk sadakat kartı, 1998’de üretilen Migros Club Card. 2008 sonu verilerine göre sadakat kart uygulamalarında Opet, Arçelik, Koçtaş gibi 16 farklı şirketi tek bir kart bünyesinde toparlayarak ön plana çıkan Paro Türkiye’nin en yaygın sadakat kartı.
MARKS&SPENCER
Anahtarlık ve cüzdan boyu var
Yeni Marks&Spencer kart, kullandıkça kazandırıyor. Marks&Spencer mağazalarındaki tüm promosyon, özel fırsat ve yeniliklerden öncelikle kart sahibi müşteriler haberdar oluyor. İade ve değişim işlemlerinde kolaylık sağlanıyor. İki boyu var. Biri cüzdan, diğeri anahtarlıkta taşınabilmesi için minik ve delikli.
BOYNER
Sinema bileti kazandırıyor
Boyner Anahtar, 1997’de hayata geçti. 2004’de, kişiye özel teklifler sunan bir sadakat programı haline geldi. Boyner Mağazaları’ndan yapılan alışverişin yüzde 55’inde Anahtar kart kullanılıyor. 3 milyon üyeleri var. Vizyon filmlerine bilet kazanabiliyor, sporcularla tanışıp bir gün geçirme fırsatı yakalayabiliyorsunuz.
YKM
Kart sahipleri için özel parti
YKM’nin iki ayrı sadakat kartı programı var. YKM Kart, Ocak 2006’dan; üniversitelileri hedef alan YKM Kampüs Kart ise Mart 2009’dan beri hizmet var. YKM kart şu an 1 milyan 600 bin, YKM Kampüs Kart ise 20 bin üyeye sahip. YKM Ankamall, İzmir ve Ümraniye Meydan’da Kampüs Kart partileri gerçekleşiyor.
NERO
150 bin kişi ücretsiz içiyor
Caffé Nero’nun kartı Nero Kart, markanın kurucusu Gerry Ford tarafından tasarlandı. Baristaların hazırladığı her dokuz içeceğe karşılık, istenen boyda ve türde bir ücretsiz içecek sunuyor. Kart sayesinde Türkiye’de ortalama 150 bin kişi ücretsiz kahve içiyor.
JOKER
Doğum gününüzde para yüklüyor
Joker karta, müşteri bilgi formu doldurarak sahip olunuyor. İndirimlerden, promosyonlardan, kampanyalardan herkesten önce haberdar olunuyor. Alışverişlerde parapuan kazanılıyor. Her bir Joker puan 1 TL’ye karşılık geliyor. Çocukların doğum gününde 10 TL tutarındaki hediye puan kartınıza yükleniyor.
FLO
Sezonda indirim sağlıyor
FLO markası, FLOcard ve Silver Card ile farklı avantajlar sunuyor. FLOcard, yapacağınız tüm alışverişlerde yüzde 10 indirim veriyor. Kampanya dönemlerinde ise yüzde beş indirim sağlıyor. Yılda 1000 TL’nin üzerinde alışveriş yapan müşterilere avantajlar sunan Silver Card ise sezon ürünlerinde, nakit ve tek ödemede yüzde 20 indirim sağlıyor.
MAVİ
Kartuş Kart tercihlerinizi anlıyor
Mavi’nin kartı Kartuş, 2007’nin sonunda hayata geçirildi. 570 bin üzerinde kullanıcısı bulunan kart, kullanıcıların alışveriş tercihlerine göre özel indirim, ek puan, hediye çeki gibi avantajlar sağlıyor.
NETWORK
Bütün markalarda geçiyor
Network markasının kartı puan kazandırıyor. Bu puanlar paraya dönüştürülüp Network, Fabrika ve Que mağazalarında kullanılıyor. Puanlarınız arttıkça kazanma yüzdeniz çoğalıyor.
BEYAZ FIRIN
Resminiz karta basılıyor
Beyaz Fırın, 0-12 yaş arası müşterileri ve aileleri için “Beyaz Fırın’la Büyüyenler” kartını yarattı. Alışverişlerde yüzde 10 indirim sağlanıyor. Çocukların mağazalarda çekilen fotoğrafları karta basılıyor.
OVERGAME
İkinci elde de kazanın
Bilgisayar oyunları satan Overgame mağazasının kartı 2. el oyun alıp sattıkça puan kazandırıyor. Kazanımlar konsol, aksesuvar ve farklı oyun gruplarında kullanılabiliyor. Yeniliklerden ilk kart sahipleri haberdar oluyor.
MUDO
Kart sahipleri üç katı fazla harcıyor
Mudo Exclusive Card 2004’te piyasaya çıktı. Şu an yaklaşık 470 bin adet kart sahibi var. Sezon ürünlerinde tek ödemede yüzde 10, outletlerde yüzde 5 indirim ve tüm alışverişlerde yüzde 1 Mudo puan kazandırıyor.