23 Ağustos 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
09.10.2009

Cilt metre 3

Prof. Dr. Osman MÜFTÜOĞLU

Yaşlanma bir tür “zamana yolculuk” gibidir.
Cildiniz bu yolculukta içten ve dıştan birçok sorunla boğuşur. Bu ince ve narin yapının bu kadar hengamenin içinden nasıl olup da sağlam çıkabildiğine ben hep şaşırmışımdır. Ayrıca cildiniz yaşlandıkça güzelleşen tek organdandır. Yeter ki bu yolculukta siz onu desteksiz bırakmayın, güneş, sigara, alkol, uykusuzluk vs. ile yıpratmayın. Cildin en önemli destekleriyse doğru besinler ve iyi duygulardır.

NE YİYİP İÇELİM?

Cilde dost bir yiyecek-içecek planının ana hatlarını bir defa daha özetleyelim:
Her gün 8-10 bardak su içmeden ve yine her gün en az üç öğün ana yemeği düzenli bir şekilde yemeden, ayrıca bu yemeğin içine gerektiği kadar kaliteli protein (balık, yumurta, yoğurt gibi), yağ (zeytin, ceviz, keten tohumu gibi Omega-3, 6 ve 9’dan zengin yiyecekler) ve karbonhidrat (bulgur, fasulye, bezelye, nohut ve tam tahıllar) koymadan bu işi başarmanız zordur.

Kahvaltılarınıza yumurta, meyveli ve probiyotikli yoğurtlar, pişmiş yulaf, kahvaltı gevrekleri, kavun, elma, üzüm, karpuz gibi meyveler, nar suyu, portakal suyu gibi güçler eklemeli, öğle ve akşam yemeklerinizde mutlaka 3-4 köfte kadar proteinli bir besin (balık, tavuk) tüketmelisiniz. Balık seçerken sadece somon peşinde koşmanız da şart değil. Bizim uskumru ve palamudumuz da Omega-3 yağları ve kaliteli proteinlerden son derece zengindir.

Ben olsam, ara öğünlere 2-3 ceviz veya 5-6 fındık ya da 6-7 badem sıkıştırır, sıkıldığım zamanlarda bunların yerine orta boy bir elma, armut, şeftali veya kiviyi tercih ederdim.

Cildinize yapacağınız beslenme desteğinin mükemmel sonuçlar vereceğinden hiç kuşkunuz olmasın. Ayrıca bu desteğin yalnız cildinizin değil, kalbiniz, beyniniz kısacası bütünüyle bedeniniz için müthiş bir destek olduğunu da aklınızdan çıkarmayın.

CİLT, BEYNİN AYNASI

İyi duygulara gelince... Cildinizin beyninizin aynası olduğunu unutmayın. ıyi ve güzel düşüncelerin onu gençleştirdiğini, dinlendirdiğini, huzurun, keyfin, mutluluğun ona çok ama çok iyi geldiğini aklınızdan çıkarmayın.

Bu küçük dizinin aklınızı karıştıran bazı sorulara az da olsa yanıt verdiğini, merak ettiğiniz bazı noktalara açıklık getirdiğini umuyorum.
Protein neden önemli
Sağlıklı bir cilt ve beden için, imkanınız ölçüsünde her öğünde protein kazanmaya çalışın. Balık, bulamazsanız tavuk, imkan yoksa kırmızı et, sık sık süt, yoğurt, peynir yiyin. Fırsat buldukça mercimek, kuru fasulye, nohut gibi bitkisel protein kaynaklarından faydalanın. Çünkü insan bedeni (daha sonra kullanılmak üzere) protein depolayamaz. Vücudu sık ve gergin tutan proteinleri her gün düzenli olarak kazanmak zorundayız.
Ayrıca hayvansal proteinlerin -özellikle yumurta ve yoğurt proteini- çok daha değerli olduğunu aklınızdan çıkarmayın. Önemli bir nokta da şu: Hayvansal ürünlerle protein kazanırken, vücudunuza lüzumsuz kalorileri yüklemezsiniz.
BUNLAR ÇOK ÖNEMLİ
Aerobik egzersizlerinin cilt yaşlanmasını geciktirdiği kesin olarak gösterilmiştir. En etkili ve kolay aerobik egzersiz, yürüyüştür. Günde 30 dakika yürümek yeterli.

Kırışıklık önleyici bir fitness programı uygulamak istiyorsanız, ağırlık ve esneklik egzersizleri ile pilatesten yararlanmayı da ihmal etmeyin. 

Cilt temizliği, cilt sağlığının ve yaşlanmayı yavaşlatma programının temel unsurudur. Bunun için su ve sabun kullanabileceğiniz gibi, kaliteli temizleme-nemlendirme BAR’larından da istifade edebilirsiniz. (Dove, Galderma, Neutragena, Johnson and Johnson.)

Önemli bir nokta da yatmadan önce yapılacak yüz temizliğidir. Yüz ve göz makyajınızı mutlaka temizledikten sonra yatmanız gerekiyor.

Alfa lipoik asit içeren kremler bize göre en etkili ürünlerdir. Alfa lipoik asit, hem yağ hem de suda erir ve çok güçlü bir antioksidandır. Bu nedenle hücrenin içinde de dışında da serbest radikallere bağlı hasarları azaltır. Ayrıca ciltten kolayca emildiğini gösteren çok sayıda kanıt vardır. Ağızdan alınan alfa lipoik asit desteği kremle birlikte uygulandığında daha iyi sonuç verir.

Yağda eriyen C vitamini türevleri bugün de etkili bulunuyor. Mesela Ascorbyl Palmitate içeren kremler günümüzde de tercih ediliyor. ıdebenon, kinetin, argirelin içerenler de beğeniliyor.

Değişik peptitlerin karışımıyla hazırlanan tamir edici kremlerden de faydalanmanız mümkün. Özellikle tetra ve penta peptit karışımları tavsiye ediliyor.

Bu yıl üzüm çekirdeğinden elde edilen ve bol miktarda OPC (Oligomeric Proantho Cyanidin) içeren ürünlerle çam kabuğundan elde edilen picnegenol bazlı ürünler daha sık kullanılacak gibi görünüyor. Picnegenol’ün de yapısı esas olarak OPC’den oluşuyor. 

Zeytinyağı her konuda olduğu gibi ciltte de ilaç gibi çalışıyor. Yemeklerinizde zeytinyağı tercih etmenizin yanında zeytinyağını dışarıdan da cildinize uygulamanız mümkün. Belki de bu nedenle kremlerden sabunlara, şampuanlardan nemlendiricilere pek çok üründe artık zeytinyağı var.
En etkili cilt antioksidanları hangi besinlerde
Likopen: Domates
Rezveratrol: Üzüm
Proantosiyanidinler: Mor ve siyah sebze ve meyveler: Kiraz, üzüm
Kateşinler: Yeşil çay 
Selenyum: Bakliyat grubu besinler, deniz ürünleri
Katalaz: Kavun
Taze meyve mi kuru meyve mi
Taze meyveleri tercih etmenizde yarar var. Bunun birinci nedeni, taze meyvelerin besin değerlerinin daha yüksek olması. Ayrıca taze meyveler daha kolay tokluk hissi verdiği için daha az kalori kazanırsınız. Kurutulmuş meyvelerin her birini kaloriden zengin früktoz topları gibi de düşünebilirsiniz. Bazı dermatologlar (örneğin Dr. Perricon), fazla miktarda früktoz kazanımının kolajen yapısını olumsuz yönde etkilediğini düşünüyorlar. Sırası gelmişken, meyve ve sebze seçimlerinizde amacınız kırışıklık önlemekse, şeker yükü yüksek olanlardan uzak kalmanızda fayda olduğunu belirtelim.