25 Ekim 2014
normal site için tıklayınız
Anasayfa | Son Dakika | Gündem | Yazarlar | Astroloji | Hava Durumu | Sinema | TV Rehberi
22.04.2001

Erkan Çelebi: Oto servisinde işçilik el yakıyor

Erkan ÇELEBİ






Erkan ÇELEBİ



ÜRETİMDEN kaynaklanan sorunların tespit edildiği otomobillerin ilk bakımında, yetkili servislerin aldıkları işçilik ücretleri büyük farklılıklar oluşturuyor. Peugeot, Mercedes, Honda, Lada, Seat gibi firmalar, ilk bakımda işçilik almazken, Toyota, Volkswagen, BMW, Volvo ve Audi de işçilik 20 milyon lira ile 41 milyon lira arasında değişiyor.


KIYASIYA rekabetin yaşandığı otomotiv sektöründe artık üretip ya da ithal edip satmak yetmiyor. Servis ağı güçlü, işçilik ücretleri makul olan, yedek parçaya ağırlık veren firmalar, rakiplerine oranla daha avantajlı duruma geliyor. Ancak, yetkili servislerin ilk bakımda aldıkları işçilik ücretleri bile büyük farklılıklar oluşturuyor. Peugeot, Mercedes, Honda, Lada ve Seat, ilk bakımda işçilik ücreti almazken, Hyundai 3 milyon 500 bin liralık işçilik ücretiyle yetiniyor.

Yerli otomobillerden Renault'da ilk bakım işçilik ücreti 11 milyon, Opel'de 11 milyon 200 bin, Tofaş'da 14 milyon, Toyota'da ise 23 milyon liraya çıkıyor. Bu bedel, Ford'da 16 milyon 700 bin, Skoda'da 18 milyon, Volkswagen'de 22 milyon 800 bin, BMW'de 25 milyon, Volvo'da 26 milyon, Audi'de ise 41 milyon lirayı buluyor.

Oysa bu ilk bakımda firmalar, yağ, filtre, buji değişiminin yanı sıra otomobilde üretimden kaynaklanan her hangi bir sorunun olup, olmadığını tespit ediyor. Şayet, otomobilde bir sorun varsa bu sorun, garanti kapsamında gideriliyor.

İLK BAKIM İŞÇİLİĞİ

Bu nedenle de, Peugeot 10 bin kilometrede, Mercedes 7 bin kilometrede, Honda ve Lada 1000 kilometrede, Seat ise 3 bin 500 kilometrede ilk bakım için araçları servise çağırıyor. Bu ilk bakımda, üretimden kaynaklanan sorunlar gideriliyor, müşteriden herhangi bir işçilik ücreti de alınmıyor. Arkadaşımız Zeliha Aslan’ın yaptığı araştırmaya göre, firmaların ürettikleri ya da ithal ettikleri otomobillerin ilk bakımlarında uyguladıkları fiyat politikası şöyle:

TOFAŞ'ta Fiat Marea, Bravo gibi modellerin ilk bakımı 15 bin kilometrede yapılıyor. Bu bakım için ödenecek bedel 60 milyon lirayı buluyor. Bunun 14 milyon lirasını işcilik ücreti oluşturuyor.

RENAULT'un Megane gibi modellerini 10 bin kilometrede ilk bakıma götürmek gerekiyor. Bu bakımın bedeli 45 milyon lira oluyor. Bunun 11 milyon lirasını işçilik oluşturuyor.

FORD'un Focus modelini 15 bin kilometrede ilk bakıma götürmek gerekiyor. Bakım bedeli, 63 milyon lirayı buluyor. Bu bedelin 16 milyon 700 bin lirasını işcilik ücreti oluşturuyor.

NİSSAN Primera model araçların ilk bakımı 10 bin kilometrede yapılıyor. 40 milyon lira olan ilk bakım bedelinin 16 milyon 800 bin lirası işçilik ücretinden kaynaklanıyor.

OPEL'in Vectra gibi modelleri, ilk bakıma 7 bin 500 kilometrede gidiyor. Bu bakımda 11 milyon 200 bin lirası işcilik ücreti olmak üzere toplam 46 milyon lira alınıyor.

TOYOTA'nın Corolla modelinin ilk bakımı 10 bin kilometrede gerçekleşiyor. Bu bakımın müşterilere maliyeti 60 milyon lirayı buluyor. Bunun 23 milyon lirasını işcilik ücreti oluşturuyor.

HONDA, Civic modellerini ilk bakıma bin kilometrede çağırıyor. Bu bakımda herhangi bir ücret alınmıyor. Daha sonra 5 bin kilometrede yapılan bakımda 13 milyon 500 bin lirası işcilik olmak üzere 41 milyon 500 bin lira alınıyor.

PEUGEOUT, 206 model araçları ilk bakıma 10 bin kilometrede çağırıyor. Bu bakımda müşteriden sadece değiştirilen motor yağının bedeli olan 39 milyon lira alınıyor. Müşteri, yağ değişmezse herhangi bir ücret ödemiyor.

VOLVO, araçları ilk bakım için 5 bin kilometrede servise çağırıyor. Bu bakımda 26 milyon lirası işcilik olmak üzere toplam 116 milyon lira alınıyor.

VOLKSWAGEN, ithal ettiği otomobilleri 15 bin kilometrede ilk bakıma çağırıyor. Bu bakımın müşteriye maliyeti 100 milyon lirayı buluyor. Bunun da 22 milyon 800 bin lirasını işçilik oluşturuyor.

AUDİ, ithal ettiği otomobilleri 15 bin kilometrede bakıma çağırıyor. Bu bakımda 41 milyon lirası işçilik olmak üzere müşteriden 150 milyon lira alınıyor.

SKODA'nın ilk bakımı 10 bin kilometrede yapılıyor. 60 milyon lira olan bu bakım ücretinin 18 milyon lirasını işcilik ücreti oluşturuyor.

LADA'nın bin kilometrede gerçekleştirilen ilk bakımında işçilik ücreti alınmıyor. 5 bin kilometrede yapılan ikinci periodik bakımda ise 10 milyon 500 bin lirası işcilik olmak üzere toplam 25 milyon lira alınıyor.

HYUNDAİ'nin ilk bakımı 5 bin kilometrede yapılıyor. Bu bakımda 3 milyon 500 bin lirası işçilik ücreti olmak üzere 23 milyon lira alınıyor.

SEAT'da ilk bakım 3 bin 500 kilometrede gerçekleştiriliyor. Bu bakımda müşterilerden ücret alınmıyor. 7 bin 500 kilometrede ki ikinci bakımda ise 3 milyon lirası işcilik olmak üzere 30 milyon lira alınıyor.

BMW'nin 3 serisi modellerinin ilk bakımı 20 bin kilometrede yapılıyor. 250 milyon lirayı bulan bu bakımda işçilik ücreti olarak 45 mark (yaklaşık 25 milyon lira) alınıyor.

MERCEDES'in C serisi modellerinin ilk bakımı 7 bin kilometrede gerçekleştiriliyor. 90 milyon liraya mal olan bu bakımda işçilik ücreti alınmıyor.